Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Aanbetaling fiets terug ontvangen?

Op internet zag ik een mooie fiets, Gazelle Esprit, te koop voor 649,-. Op de website van Gazelle kostte deze echter 729,-, evenals bij de lokale dealer. Ik heb Gazelle nog gebeld, en de medewerker van de klantenservice zei dat zij niets van de prijs af kon doen, omdat het een heel gewild type fiets was.
Ik ben voorstander van lokaal kopen, en de dichtstbijzijnde Gazelle dealer voor mij is N.
Ik belde op en sprak met een verkoopmedewerker. Ik zei dat ik interesse had in de Gazelle Esprit T3, maar op de internet foto zag ik dat daar extra brede banden op lagen.
In het verleden had ik een fiets met zulke banden. Daar ben ik 3x hard mee gevallen, dus zulke banden wil ik niet meer. Dat legde ik uit aan de verkoopmedewerker, die mij ervan verzekerde dat er normale banden op de fiets lagen. Hij leek ook niet te begrijpen wat ik bedoelde met brede, gladde banden. Hij vond dat er normale banden op de fiets lagen.
Tijdens ons gesprek bestelde hij de fiets. Op een gegeven moment zei hij: "Oh, je moet wel een aanbetaling doen, anders kan ik niet bestellen. Kijk zelf maar wat je aan wilt betalen. Je kunt ook het hele bedrag meteen betalen".
Ik antwoordde dat ik niet het hele bedrag ging betalen, omdat ik niet zeker wist of ik de fiets wel wilde omdat ik nog niet eens een proefrit had gemaakt, en omdat ik niet zeker was van de banden. De verkoopmedewerker zou mij een link sturen waarmee ik een aanbetaling kon doen. Met de toegestuurde link was het alleen mogelijk het gehele bedrag ineens te betalen. Daarom belde ik terug. De verkoopmedewerker zei dat ik de aanbetaling kon doen op het rekeningnummer op de factuur, en mijn naam erbij moest zetten. Ik betaalde 229,- aan.
Op 12-9-23 zag ik toevallig een Gazelle Esprit in het dorp staan. Daar zaten de banden op die ik niet wilde. Ik mailde de fietsenzaak met een foto van de normale banden onder mijn huidige fiets, en een internetfoto van de banden op de Gazelle Esprit. Ik vermeldde erbij dat, wanneer er dikke banden op de fiets lagen, ik geen interesse had in de fiets, en dat ik er 13-9-23 over zou bellen. Toen ik belde, kreeg ik de betreffende verkoopmedewerker weer aan de lijn, die vroeg of ik dan sportbanden o.i.d. bedoelde. Ik zei dat ik normale banden bedoelde, dat ik een foto had gestuurd. De verkoopmedewerker zei dat we wel zouden kijken wat we met de banden zouden doen, en dat het wel goed zou komen.
Op vrijdag was de fiets in de zaak. Ik zei de werkplaatsmedewerker, dat hij de fiets niet uit hoefde te pakken, omdat ik al zag dat er dikke banden onder zaten. Maar het uitpakken ging snel en hij keek welke "normale" banden geschikt zouden zijn. Hij zei ook, dat dit type Gazelle fiets gemaakt is voor zulke brede banden. Dat dunnere banden niet mooi zijn door de afstand tussen het spatbord en de band.
Ik maakte een proefrit op de fiets met de brede banden en hij fietste niet fijn. Mijn meer dan 25 jaar oude Gazelle fiets, fietst en stuurt veel fijner. Ik zei dat tegen de werkplaatsmedewerker, en vroeg hoe de terugbetaling van de aanbetaling zou gaan. Hij vroeg het na, en zei mij dat hij niets terug kon geven. Ik vroeg naar de leidinggevende. Dat bleek P. Deze zei ook dat hij de 229 euro niet terug zou betalen. Sterker nog: dat ik nog 500,- moest betalen. Dat hij in zijn recht stond.
Ik ben zo boos en teleurgesteld. Ik heb lang gespaard voor een nieuwe fiets, en wilde de fiets lokaal kopen. Ik zei nog dat wanneer ik de fiets via internet had gekocht en hij zou niet voldoen aan mijn wensen, ik hem ook terug zou kunnen sturen.
P. zei echter dat hij de Gazelle fiets niet terug zou nemen. Ik denk dat dat niet waar is, omdat mij immers eerder was gezegd dat het zo'n gewild type was.
Wij hebben niets afgesproken over de aanbetaling. Ik was er daarom vanuit gegaan, dat een aanbetaling diende om "mijn goede wil te tonen". Dat ik de rest zou betalen als de fiets naar wens was, dat ik het geld terug zou krijgen als dat niet het geval was.
Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag