Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


23 juli 2012 heb ik een ongeval gehad met een personenauto in zuid Frankrijk. Op de plek van het ongeval heb ik geprobeert samen met de franse tegenpartij het schadeformulier in te vullen. Wij konden het hierover niet eens worden. Vervolgens heb ik mijn autoverzekeringsmaatschappij gebeld en het verhaal uitgelegd. Zij antwoorden mij dat ik het formulier maar moest tekenen en met foto's het tegendeel (mijn gelijk) moest bewijzen. Na terugkomst in Nederland heb ik het schadeformulier ingestuurd met een reeks fotos waaruit bleek dat ik niet schuldig kon zijn aan het ongeval. Mijn autoverzekeringsmaatschappij heeft daarop de franse tegenpartij (via de nederlandse vertegenwoordiger) aansprakelijk gesteld. De reactie van de franse tegenpartij heeft 3,5 maand op zich laten wachten waarna ik het bericht kreeg van de nederlandse vertegenwoordiger dat de aanspakelijkheid voorlopig werd aanvaard. Mij is gevraagd het bewijsmateriaal van de hoogte van het schadebedrag op te sturen. Dit heb ik gedaan. Vervolgens hoorde na een aantal telefoontjes en 2 weken wachten niets. De dag erna had ik een brief van mijn eigen verzekeringsmaatschappij gekregen waarin vermeld stond dat zij +/- 4500 euro aan de franse tegenpartij hadden overgemaakt omdat op het schadeformulier vermeld was dat ik geen voorrang had verleend. Hierover was ik zeer verbaasd temeer omdat dit niet voor het uitkeren met mij overlegd was of dit klopte. De fotos echter bewezen het tegendeel. De franse partij waaraan uitgekeerd is, is weer een andere nederlandse vertegenwoordiger dan de partij die mijn verzekeringsmaatschappij heeft gebruikt om de franse partij aansprakelijk te stellen.

Ik heb de volgende vraag: Wat kan ik het beste doen om er alsnog voor te zorgen dat ik mijn schadebedrag krijg uitgekeerd te krijgen en mijn schadevrije jaren terug te krijgen?

Als er al uitgekeerd is kunt u beginnen met een klacht in te dienen bij uw eigen verzekeraar. Probleem voor de schade aan uw auto is dat u daarvoor eigenlijk niet bij uw verzekeraar moet zijn maar bij de verzekeraar van de tegenpartij. Dat wordt nu natuurlijk wel lastiger als uw eigen verzekeraar aansprakelijkheid heeft erkend. Daarom kunt u daarover ook klagen bij uw verzekeraar. Wel is het de vraag of op het schadeformulier vermeldt is dat u geen voorrang heeft verleend en of dat formulier ook door u ondertekend is. Als dat zo is dan verzwakt dat wel uw positie.

Beoordeel dit antwoord:

Allereerst, het advies om een onjuist schadeformulier te ondertekenen is telefonisch gegeven. Heeft u de naam van de betreffende persoon? Ik vraag dit omdat het een idioot advies was en u zichzelf op een 2-0 achterstand heeft geplaatst door willens en wetens een verkeerd schadeformulier te ondertekenen. Ik vrees dat het krijgen van betreffende advies moeilijk te bewijzen is. Wat dan resteert zijn de foto's.
Ik zou menen dat als de foto's aantonen dat het schadeformulier onjuist is ingevuld u een serieuze kans zou hebben om e.e.a. in de rechtzaal alsnog recht te zetten. Wellicht is het schadeformulier ook ingevuld in een taal die u niet geod beheerst?
Lastig is dat procedures geld kosten. Dat is waarschijnlijk de reden dat uw verzekeringsmaatschappij zich heeft neergelegd bij de versie vna het schadeformulier. U kunt een procedure beginnen tegen de3 verzkeringsmaatschappij om met stukken op tafel betaling te eisen. Wellicht is de dreiging met een procedure al reden voor uw verzekeringsmaatschappij om e.e.a. te heroverwegen om overbodige kosten te vermijden. Een klachtprocedure bij het Kifid - klachteninstituut financiƫle dienstverlening - is een alternatieve route die u kunt bewandelen. Is goedkoper en wil soms ook wel wat opleveren.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag