Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Geachte heer/mevrouw,
In uw verhaal geeft u aan dat de distributieketting na een week stuk was. In dergelijke situaties (consumentenkoop) zijn de volgende begrippen van belang; de onderzoeksplicht van de koper en de mededelingsplicht van de verkoper.
Het begrip onderzoeksplicht heeft betrekking op het feit dat u als consument de plicht heeft om de auto op (zicht) goed te keuren voordat u overgaat tot koop. Dit betekent dat u moet nagaan of er ‘opvallende’ gebreken zijn. Enkele voorbeelden zijn; barst in de voorruit, lakschade etc. Echter, uit uw verhaal kan ik opmaken dat u geen mogelijkheid had om vast te stellen dat de distributieketting vervangen moest worden.
Zoals gezegd heeft een verkoper de mededelingsplicht. Dit houdt in dat de verkoper de plicht heeft om alle relevante zaken te melden. Hierbij gaat het om informatie die hij kende (of behoorde te kennen) die niet bekend is bij u, terwijl verkoper wist (of behoorde te weten) dat die informatie voor u van belang kan zijn. Uit uw verhaal kan ik opmaken dat de verkoper heeft verzuimd om het probleem met betrekking tot de distributieketting te melden.
Vervolgens hebt u bij een officiële dealer uw auto laten onderzoeken en de distributieketting laten vervangen. Uit uw informatie kan ik opmaken dat u het gebrek niet aan de verkoper heeft gemeld, maar u hebt het probleem meteen laten oplossen door de officiële garage. Omdat het hier om een mankement gaat dat voor de koopovereenkomst bestond is het van belang om eerst contact op te nemen met de verkoper en het probleem te melden (artikel 7:23 BW). U dient de verkoper een redelijke termijn te geven om het mankement te verhelpen. U hebt het recht om de auto te laten repareren bij een derde indien de verkoper het nalaat om u te helpen. Vervolgens is het wettelijk toegestaan om de schade (in uw geval €1500,-) te verhalen op de verkoper.
Ik adviseer u om toch contact op te nemen met de verkoper om tot een compromis te komen.