Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Telefonisch en schriftelijk direct aangegeven dat ik hem graag wil omruilen voor een
matras van 160 x 200.
Volgens Lion Beddenshop heb ik geen recht op retourrecht omdat het een artikel is dat speciaal voor ons op maat is gemaakt en zij er ook niets meer mee kunnen en dat hun leverancier er ook niets mee kan.
Het matras met deze afmeting staat echter als een artikel op de site van Lion Beddenshop en er staat nergens dat deze speciaal wordt vervaardigd.
Over en weer ergernis via mail en telefoon.
Zij geven aan dat ik geen recht op retour omdat het Europees retourrecht van toepassing is.
Hun voorstel om het matras te vermaken voor € 145,-- vond ik onacceptabel en financieel buiten proportie op een nieuw matras van € 205,--
Met mijn voorstel om het matras bij een winkel van Lion Beddenshop zelf om te ruilen vonden zij niet acceptabel.
En toen ik aangaf dat ik het bij de Consumentenbond ging navragen vonden ze dit een dreigement en wenste niet verder op de kwestie in te gaan.
Heb ik op grond van de door hun aangegeven reden dat het een speciale maat is, geen recht op retour?
Dit is absoluut geen maatwerk maar een standaard fabrieksmaat, bovendien is er sprake van non conformiteit en u hebt recht op vervanging voor een juiste maat of retourrecht. Men had ook kunnen doorvragen naar de afwijking en het waarom. Wat een onzin vertellen ze u: ze kunnen de matras gewoon verkopen voor dezelfde prijs.
Ter aanvulling op het mijns inziens juiste antwoord dat hiervoor is gegeven: het Europees recht (meer in het bijzonder: het herroepingsrecht van een consument bij online aankopen), kent ook jurisprudentie. Recentelijk heeft het Hof van Justitie voor de Europese Unie een toonaangevende uitspraak gedaan over het herroepingsrecht. In die uitspraak ging het ook om een matras. Zelfs als u het artikel uit de verpakking zou hebben gehaald, heeft u nog steeds recht om het artikel te retourneren. Via google ECLI:EU:C:2019:255 kunt u de uitspraak vinden.