Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
13-12-12 heeft mijn vriend voor mij een tablet, beschermhoes en sd-kaart besteld op mpland.nl. Op 15-12-12 werden de tablet en de beschermhoes geleverd, de sd-kaart (zo bleek na navragen per e-mail) zou nageleverd worden. Mijn vriend heeft de tablet onmiddellijk ingepakt en onder de kerstboom gelegd, waar deze tot 2e kerstdag heeft liggen wachten om uitgepakt te worden.
Toen ik het cadeau 2e kerstdag dan eindelijk mocht uitpakken, bleek er allereerst een verkeerde handleiding -van een ander product- in de verpakking te zitten. Maar vervolgens bleek er ook nog een klein barstje te zitten in de laag onder het scherm! Ook zaten er een paar kleine luchtbelletjes onder het glas. De touchscreen werkt niet op die plek. Mijn vriend heeft de volgende dag gelijk contact opgenomen met mpland.nl. Zij reageerden als volgt:
Op 15 december is de Tablet PC bij jouw afgeleverd.
Uiteraard is het mogelijk dat een bestelling met breuk of schade wordt afgeleverd. Deze dient dan wel binnen 24 uur na ontvangst bij ons te worden gemeld.
Aangezien wij nu jouw melding ontvangen kunnen wij deze melding niet in behandeling nemen als transport schade.
Alle produkten van MPland worden geleverd met garantie.
Deze garantie dekt geen schade of breuk. Wij kunnen jouw tablet versturen na onze leverancier in China. Misschien dat deze de tablet alsnog onder garantie in behandeling wil nemen. (Uit ervaring weten wij dat een tablet met schade zelden onder garantie zal worden hersteld. De geschatte kosten voor herstel en verzending bedragen circa € 45,-
De levertijd voor herstel en verzending bedraagt circa 7 weken. -info uit een vervolgmailtje-) Mogelijk kun je in eerste instantie deze schade verhalen bij jouw verzekeringsmaatschappij.
We kopen dus een nieuwe tablet met schade en de kosten zijn voor ons? Mag dit zomaar? Op de website en in de algemene voorwaarden staat niets vermeld over die 24uurs zichttermijn.
Toen ik het cadeau 2e kerstdag dan eindelijk mocht uitpakken, bleek er allereerst een verkeerde handleiding -van een ander product- in de verpakking te zitten. Maar vervolgens bleek er ook nog een klein barstje te zitten in de laag onder het scherm! Ook zaten er een paar kleine luchtbelletjes onder het glas. De touchscreen werkt niet op die plek. Mijn vriend heeft de volgende dag gelijk contact opgenomen met mpland.nl. Zij reageerden als volgt:
Op 15 december is de Tablet PC bij jouw afgeleverd.
Uiteraard is het mogelijk dat een bestelling met breuk of schade wordt afgeleverd. Deze dient dan wel binnen 24 uur na ontvangst bij ons te worden gemeld.
Aangezien wij nu jouw melding ontvangen kunnen wij deze melding niet in behandeling nemen als transport schade.
Alle produkten van MPland worden geleverd met garantie.
Deze garantie dekt geen schade of breuk. Wij kunnen jouw tablet versturen na onze leverancier in China. Misschien dat deze de tablet alsnog onder garantie in behandeling wil nemen. (Uit ervaring weten wij dat een tablet met schade zelden onder garantie zal worden hersteld. De geschatte kosten voor herstel en verzending bedragen circa € 45,-
De levertijd voor herstel en verzending bedraagt circa 7 weken. -info uit een vervolgmailtje-) Mogelijk kun je in eerste instantie deze schade verhalen bij jouw verzekeringsmaatschappij.
We kopen dus een nieuwe tablet met schade en de kosten zijn voor ons? Mag dit zomaar? Op de website en in de algemene voorwaarden staat niets vermeld over die 24uurs zichttermijn.
Beste vraagsteller,
de leverancier hanteert een bepaling in strijd met het consumentenrecht:
de tablet heeft een gebrek die er niet op had mogen zitten. Gedurende 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper: hij moet aantonen dat de barst niet aanwezig was. Kan hij dat niet, dan heeft u recht op kosteloos herstel , dan vervanging. Een probleem is het afdwingen van deze rechten: u zou kunnen stellen dat u gedwongen wordt kosten te maken voor welk de verkoper mogelijk aansprakelijk is, omdat hij niet kosteloos wil verzenden om het apparaat te onderzoeken voor u, zodat u de opdracht aan een derde moet geven.