Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Daar het zo zij dat u tijdens werkzaamheden/arbeidscontract een ongeval heeft gehad is uw werkgever arbeidsgerelateerd 'aansprakelijk' voor uw arbeidskosten. Deze kosten kan uw werkgever weer verhalen op de aansprakelijke partij van het ongeval destijds. Juridisch wordt dit regreswerking genoemd.
Wat vervelend voor u dat u nu nog de gevolgen ondervindt van het ongeval. De informatie van de heer Groenewegen is juist. Probleem is wel dat u in het algemeen binnen 5 jaar nadat het ongeval heeft plaatsgevonden een claim moet indienen. Omdat het bij u al 11 jaar geleden is bestaat de kans dat uw vordering verjaard is en dat u daarom geen schade meer kunt claimen.
Wat naar voor u dat u zoveel jaren na dato nog last hebt van de gevolgen van dit ongeval.
Nu het om een bedrijfsuitje ging is de vraag - anders dan wellicht door anderen wordt gesuggereerd - minder eenduidig te beantwoorden of uw werkgever aansprakelijk is. Dat hangt - ook hier - af van de omstandigheden van het geval. Zo is onder meer van belang of het bedrijfsuitje (i) tijdens werktijd was of daarbuiten, (ii) deelname verplicht was gesteld of dat deelname vrijwillig was en (iii) of de werkgever het uitje heeft georganiseerd of dat dit bijvoorbeeld door een personeelsvereniging is gedaan. Voor een bedrijfsuitje waar het misging om deze redenen verwijs ik u naar ECLI:NL:GHSHE:2004:AR2563 op rechtspraak.nl. Alleen voor arbeidsongevallen die plaatsvinden tijdens de uitoefening van het werk geldt dat de werkgever al snel aansprakelijk is.
Naast de vraag of de werkgever aansprakelijk is, speelt bij u - zoals de heer Martens terecht opmerkt - een ander probleem. Een vordering tot vergoeding van schade verjaard door het verloop van vijf jaar na de dag volgend op die waarop het slachtoffer bekend is met de schade en met de mogelijk aansprakelijke. Nu het ongeval al 11 jaar geleden plaatsvond, zal uw vordering inmiddels verjaard zijn. Los van de verjaring zien wij de laatste jaren ook een tendens waarin aangesprokene steeds vaker een beroep doen op de klachtplicht. Die plicht houdt in dat je binnen bekwame tijd moet klagen als je - kort gezegd - schade hebt geleden. Tot op heden nog met weinig succes (vgl. ECLI:NL:RBMNE:2017:2008 op rechtspraak.nl).
Kort en goed, van de (mogelijke) aansprakelijkheid van de werkgever moet u het hier niet hebben. Mogelijk dat er aan het arbeidsrecht (voor het overige) voor u nog argumenten zijn te ontlenen om u te verweren. Daarvoor zult u echter een arbeidsrechtcollega moeten raadplegen (al dan niet via deze site: vraag arbeidsrecht).
Hoe dan ook wens ik u veel succes toe bij het gesprek!