Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
In dit geval zou ik zeggen dat de overeenkomst die schriftelijk is aangegaan - en die in uw voordeel is - geldt.
De dealer, een professional, heeft nagelaten dit te veranderen naar aanleiding van een mondelinge overeenkomst en dus is dit u niet aan te rekenen. Dan hadden ze maar een factuur moeten opmaken met uitdrukkelijk de 3 maanden erop vermeld. Waarschijnlijk is de 6 maanden standaard.
Aan de andere kant (en daarmee ben ik niet bekend) zou u bij BOVAG moeten informeren welke garantie gebruikelijk is gezien de aanschafwaarde. Wellicht geldt toch de termijn van 3 maanden. In dat geval zal de dealer u mogen houden aan de 3 maanden die mondeling is overeengekomen.
Als je kijkt naar rechterlijke uitspraken dan mag van een professional (de dealer) worden verwacht dat hij u goed informeert Als hij een fout maakt dan is dat u niet aan te rekenen.
Maar aan de andere kant geldt ook de redelijkheid en de billijkheid. Als die 3 maanden standaard BOVAG is gezien de waarde van de auto, dan is het onredelijk als u de dealer houdt aan een termijn van 6 maanden die op de factuur staat vermeld. Want u heeft hiertegen geen bezwaar gemaakt toen dit mondeling is overeengekomen.
De rechter kijkt ook wat partijen hebben verklaard en wat ze redelijkerwijs hebben mogen verwachten. Als u akkoord bent gegaan met die 3 maanden en het is volgens de BOVAG regels ook de normale garantie bij een occasion van die prijs, dan is die 50/50 regeling die u wordt aangeboden heel redelijk.