Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Als wij een opdracht bevestigd willen hebben, hebben wij daar een helder en duidelijk formulier voor.
(Gaat allemaal per email)
Dat formulier, de opdrachtbevestiging is een klantvriendelijk en helder verhaal. Onderaan deze email wordt ook nog verwezen naar de algemene voorwaarden die daarop aansluiten uiteraard. Men verklaart in deze bevestiging deze gelezen te hebben en akkoord te zijn.
1.(kan dit/mag dit/is dit voldoende?)
Deze algemene voorwaarden zijn van een branchevereniging, en zijn goed maar niet altijd per se heel duidelijk en helder voor de klant. Een klantvriendelijke en duidelijke opdrachtbevestiging voorziet nu niet in alles, maar algemene voorwaarden maar zijn wel completer.
Voorwaarden staan altijd online en met een klik bereikbaar
Er is een link geplaatst en op de website en op elke email staat onderaan staat de rechtstreekse link.
Wij worden geacht in de oude wereld, vooraf deze algemene voorwaarden vooraf te overhandigen. De bewijslast ligt bij ons. Echter wij werken volledig digitaal.
Voordat wij in zee gaan is er eerst een mondelinge en een getekende opdracht. Ook op onze website staan onze te allen tijde onze prijzen en de voorwaarden.
Online algemene voorwaarden vooraf
2.Moeten wij voorafgaand aan de opdrachtbevestiging dan- een vinkje aan /uit en dan een enorme lijst van voorwaarden laten zien op onze website (=klantonvriendelijk/lastig leesbaar/verwarrende) opnemen om dat vooraf te kunnen doen volgens de wet, mag het ook anders, zoals wij nu al doen bijvoorbeeld? Of moet alsnog de hele voorwaarden als bijlage per email meegestuurd worden.
Risico loop je dan dat mensen wantrouwig worden en afhaken, al s ze en de bevestiging moeten lezen en ook nog een de algemene voorwaarden?
Beste vraagsteller,
een verwijzing naar de algemene voorwaarden is niet genoeg, u moet een link plaatsen en de voorwaarden moeten te downloaden zijn.
Tweede vraag; sluit aan op de eerste vraag, de klant moet op gemakkelijke wijze toegang hebben tot uw voorwaarden, het is niet zo dat de klant perse eerst moet zijn doorgeleid naar de pagina met voorwaarden; als u ze op gemakkelijke wijze aanbiedt en zichtbaar maakt, wordt de klant verondersteld deze te hebben doorgenomen.
Bij een fysieke terhandstelling is een handtekening immers ook geen vereiste!. Overigens is het voor de meeste mensen niet vreemd een lijst met voorwaarden niet door te nemen en deze meteen onderaan af te vinken als gelezen. Ik ben het dus niet met u eens dat het zo klantonvriendelijk is om voorwaarden in een stappenplan op de website aan te bieden.