Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Wat te doen als Franse autokoper aankoopbedrag terug wil?

Ik had een Plymouth Prowler te koop staan uit 2002. Ik heb deze auto in 2019 in Duitsland gekocht. De verkoper had deze auto 3 jaar.
Hij heeft van te voren mij de Duitse papieren gestuurd en het laatste TUV rapport. Wij zijn een prijs overeengekomen en heb deze een week later opgehaald. Ik ben met deze auto naar de RDW geweest en deze is na een administratieve controle en een technische keuring door de RDW keurmeester goed bevonden. Nu zijn we 3 jaar verder en heb de auto te koop gezet. Na een tijdje reageerde een Frans bedrijf, Courtage Auto, gespecialiseerd in aankoop en import voor klanten die voor de klant alles afhandelen en de auto's controleren op hun afkomst en kilometers.
Ik heb hun foto's gestuurd en een taxatierapport van een taxateur die een volledig rapport gemaakt heeft. De klant van Courtage Auto bleek een bedrijf te zijn die alleen maar dit type auto's verhuurd. Ik heb alle documenten en foto's verstuurd die ik had, na 2 dagen kreeg ik via whatsapp dat de klant hem wilde hebben. Ik heb een verkoopcontract gedownload van een online juridische dienstverlener en daar ook voor betaald. In het contract staat onder andere dat ik een keuring zou doen en deze zou toesturen. Ze hebben dan 2 dagen om te reageren waarna dit recht vervalt. Terwijl deze nog 2 maanden geldig was heb ik een APK keuring laten doen. De wagen was goedgekeurd en het rapport gestuurd.
Het contract staat onder andere dat: De auto is verkocht in de staat hij op dat moment was en dat het onder het Nederlands recht verkocht is.
De klant heeft het contract namens zijn verhuurbedrijf ondertekend en het aankoop bedrag overgemaakt.

De wagen werd door een transporteur afgehaald maar een aantal dagen later krijg ik ik een mededeling dat er een probleem was dat de auto niet op Frans kenteken gezet kan worden. Nu schijnt dat de auto in 2013 in de USA schade heeft gehad en voor de verzekering total loss was. De auto is naar de EU gekomen via Lithouwen en daar gerepareerd. Ik heb daar zelf nooit navraag naar gedaan, sterker nog ik zou niet weten hoe. Nu wil de klant van Courtage Auto zijn geld terug omdat Frankrijk schijnbaar moeilijk doet over dit soort auto's. Terwijl de TUV in Duitsland gewoon de auto heeft toegelaten voor de weg en RDW ook geen problemen daar in ziet. Nu is het zo dat als een auto toegelaten in één EU land deze eigenlijk zonder problemen ook door een ander land na een keuring (die altijd plaats vind voor auto's uit de USA) Omdat deze geen COC verklaring kunnen hebben.

Courtage Auto en het verhuurbedrijf hebben van mij alle papieren en dus ook het serienummer of te wel het VIN nummer al als eerste gekregen.
Nu schijnt het zo te zijn dat je een CARFAX rapport in de USA kan aanvragen en dan krijg je de historie van de auto te zien. Echter hebben zij zelf dit pas opgevraagd en het VIN nummer gecontroleerd toen de auto al was opgehaald en ik de exportpapieren heb laten zetten op het verhuurbedrijf.
Het verhuurbedrijf heeft de aankoop voor deze auto uithanden gegeven aan Courtage Auto. Blijkbaar heeft Courtage Auto voor de 1200 euro die ze daar voor vragen, niet gedaan waar voor ze betaald worden, een klusje van schijnbaar een paar minuten heb ik me laten vertellen en dat is het VIN nummer in een van de sites invullen om een rapport op te vragen.
Nu zitten ze mij achterna dat ik de boel heb geflest en dat ook de kilometerstand niet klopt, terwijl vrijwel overal, op de advertentie en het taxatierapport toch duidelijk staat dat de uitgelezen tellerstand in miles is. Het verhuurbedrijf zou ook moeten weten dat deze niet voor de EU gemaakte auto altijd in miles aangeeft. Hij verhuurd ze zelfs.
Ik heb deze man al geschreven dat hij maar zijn beklag moet gaan doen aan het bedrijf waaraan hij 1200 euro heeft overgemaakt. Maar hij wil zelfs die 1200 euro op mij verhalen. Hij wil er een advocaat op zetten. Ik mocht er toch van uit kunnen gaan dat deze bedrijven vooraf hun check doen.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag