Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Verhuurder blijft in gebreke

Sinds februari woon ik in een nieuw appartement in een bestaand gebouw (was een kantoor boven een winkel, maar worden nu appartementen), maar een heleboel zaken zijn nog niet in orde terwijl ik wel de volle huurprijs moet betalen. Ik heb de verhuurder hier al enkele keren op aangesproken. Hij weet ervan en is er mee bezig zegt hij, maar ik zie nog steeds geen resultaat. Ik vind eigenlijk dat ik niet het volle huurbedrag hoef te betalen zolang een aantal basis dingen niet in orde zijn. De belangrijkste dingen die niet zijn geregeld zijn:
- Geen aansluiting wasmachine; ik kan dus niet wassen.
- Ramen zijn nog niet vervangen; in de huidige zitten gaten en regent en waait het naar binnen. De nieuwe ramen staan al vanaf eind februari klaar, maar volgens de verhuurder heeft het betreffende bedrijf geen tijd om ze te plaatsen. Hierdoor tocht het en bij flinke wind en regen, regent het naar binnen. er zitten gaten in de houten kozijnen
- Binnendeuren (badkamer, slaapkamer, gang) zijn nog niet geplaatst, wat wel beloofd was
- Geen internet en geen tv aansluiting
- De vloer is niet geïsoleerd/zit geen plafond aan de onderkant waardoor de vloer steenkoud is
Verder zijn er nog een aantal kleinere dingen zoals geen brievenbus, geen huisnummer, lekkage keuken die nog niet in orde zijn, maar deze vind ik
minder belangrijk dan de bovengenoemde punten.
Al deze gebreken maken het tot oncomfortabel en ongezond wonen. Ik krijg de woning niet warm en heb geen idee wat dit voor de stookkosten betekent, maar dit heb ik momenteel niet in de hand door de genoemde gebreken.
Het is zelfs zo dat mijn kinderen hier niet willen verblijven omdat ze zich hier niet prettig bij voelen. Ik vind dat de verhuurder in gebreke blijft en dat ik niet de volle huur hoef te betalen. Het huurbedrag is €1250 + € 25 servicekosten. Op dit moment staat dit niet in verhouding met wat ik krijg. Ik wil dan ook voorstellen dat ik, totdat bovengenoemde punten zijn opgelost minder huur betaal. Het voorschot voor gas, water licht is € 125. Dit wil ik best wel blijven betalen, maar ik wil straks geen naheffing omdat ik veel heb moeten stoken.
Ik heb het meerder keren tegen hem gezegd. De laatste keer 3 weken geleden, maar sindsdien is er niks concreets gebeurd.
Wat kan ik doen? Ik wil graag het huurbedrag naar beneden bijstellen totdat alles is opgelost en ik wil geen naheffing van de stookkosten, maar hoe pak ik dit aan en in hoeverre sta ik in mijn recht?
Ik zou het erg fijn vinden als jullie me kunnen helpen. Ik houd het zo niet lang meer vol, maar heb niet zo maar een andere plek om heen te gaan.
Hartelijke groet,

Dat zijn behoorlijk wat gebreken en ik kan me voorstellen dat u zo snel mogelijk iets aan de situatie wil doen.

De verhuurder is in dit soort gevallen vaak verplicht de gebreken te herstellen die noodzakelijk zijn voor een normaal gebruik van het gehuurde (tenzij de schade bijvoorbeeld door de huurder is veroorzaakt). Indien dat niet (op tijd) gebeurd is er een mogelijkheid om de huurprijs (naar verhouding) te verminderen. Dit is geregeld in art. 7:206 en 7:207 van het Burgerlijk Wetboek.

Wel is het belangrijk om te weten wat er precies in het huurcontract staat en wat er eventueel tussen u en de huurder is afgesproken.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel om de mogelijkheden en uw vragen te bespreken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag