Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Opdrachtgever installatie zonnesysteem betaalt niet

Ik had een opdracht aangenomen voor het installeren van een zonnesysteem.

We hadden in eerste instantie een budget afgesproken en dat wij wekelijks betaald zouden krijgen. Vervolgens kreeg ik een mail met de afspraken. Deze was echter gewijzigd en i.p.v. wekelijkse betalingen had de opdrachtgever de afspraken gewijzigd naar 20% aanbetaling 70% op het moment dat we overgingen tot de installatie van de zonnepanelen en 10% na oplevering. Dit vond ik op zich ook wel oké dus ben daar mee akkoord gegaan.

Na de eerste werk week heeft meneer een aanbetaling gedaan. Dus hebben wij doorgewerkt. Vervolgens (in de loop van week 2/3) zijn wij overgegaan tot het installeren van de zonnepanelen maar de betaling (70%) bleef uit. Hierover heb ik toendertijd contact gehad met de opdrachtgever. Hij vertelde mij dat hijzelf ook nog niet betaald had gekregen dus dat hij ons op dat moment nog niet kon betalen waarop wij de werkzaamheden stil wilden leggen vanwege de betaling die uitbleef en ook doordat wij iedere keer materiaal te kort kwamen en niet verder konden. Hierop heeft meneer tijdens een telefoongesprek aangegeven om de budget voor het systeem weg te laten en dat we zowel de winst als t verlies zouden delen en dat de betaling zou plaatsvinden na oplevering.

Tijdens de project (zoals hierboven aangegeven) werden we constant tegen gewerkt door materiaal die niet geleverd waren of te weinig geleverd waren waardoor we niet verder konden dus stil hebben moeten zitten/wachten totdat alles werd aangeleverd. Ook ben ik zelf meerdere keren bij de opslagplaats de producten zelf wezen halen omdat we anders dus niet verder konden (afspraak was dat zij voor alles zouden zorgen en dat wij het zouden installeren maar doordat de producten niet geleverd waren konden wij niet vooruit. De uren van de medewerkers tikten wel gewoon door). Verder hebben we sneeuw gehad, storm, regen etc. Dus de weergoden waren ons ook niet goedgezind maar we hebben het project uiteindelijk weten af te ronden en hebben het project opgeleverd.

Inmiddels waren we al wel over het budget heen wat in eerste instantie (nog voor het project was gestart) was afgesproken. Waar de opdrachtgever zich niet aan had gehouden waarna we telefonisch een nieuwe afspraak hadden gemaakt (winst/verlies delen, betaling na oplevering).

Maar na oplevering begon meneer allemaal smoesjes te verzinnen om niet te hoeven betalen. 1 van die smoesjes was dat het te lang had geduurd en dat ie daarom niet wou betalen (er is nooit een deadline afgesproken) een ander smoesje was dat zijn opdrachtgever hem geen opdrachten meer gaf dus dat hij daarom niet wilde betalen (dit is niet mijn probleem).

Hij heeft inmiddels een gedeelte overgemaakt maar er staat nog steeds een bedrag van bijna € 7000,-- open die hij niet gaat betalen. Afgezien van het delen vd w/v heeft meneer in zijn totaliteit de afgesproken budget bedrag niet eens betaald.

Wat kan ik doen, welke stappen zou ik moeten bewandelen om alsnog de betaling binnen te krijgen? Ik heb inmiddels een aangetekende brief/factuur gestuurd maar meneer reageert nergens meer op. Niet op de mailtjes, niet op de brief. Nergens meer op.

Van belang is wat de precieze afspraken zijn en in hoeverre die door de tegenpartij niet worden nagekomen. Dit bepaalt hoe uw (juridische) positie is. Het begint er mee dat de tegenpartij wordt gesommeerd om de overeengekomen vergoeding te betalen. Dus om zogezegd mee te werken. Daarbij zou ook een beroep kunnen worden gedaan op incassokosten en wettelijke rente. Verder neem ik aan dat de werkzaamheden zijn opgeschort. Mogelijk kan ook worden ontbonden. Indien er geen bewilligende reactie komt van de tegenpartij, zal een procedure mogelijk noodzakelijk zijn. Ik adviseer u voordat u stappen onderneemt zich vooraf door een jurist te laten adviseren. U mag gerust vrijblijvend contact met mij opnemen om te overleggen over de zaak.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag