Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Onlangs is mijn schoonmoeder overleden. Dat gebeurde tijdens de strenge vorstperiode. Zij zou worden gelegd in het graf bij haar man. Door de vorst heeft het bedrijf dat de grafsteen moest verwijderen, deze steen dermate beschadigd, dat er een nieuwe geplaatst moest worden. Wij kregen de rekening voor een nieuwe deksteen gepresenteerd.
Wij hebben ons beklaagd bij de begrafenisondernemer, maar die gaf aan dat het volgens de steenhouwer overmacht was. Zij stelden dat zij de dode ook niet boven het graf konden laten staan.
Is het gerechtvaardigd, dat wij als nabestaanden deze kosten dienen te betalen?

Nagegaan moet worden wat er precies is afgesproken in de opdrachtverlening en wellicht de algemene voorwaarden van de grafsteen legger. Verder moet worden bekeken in hoeverre de werkzaamheden wel voldoende zorgvuldig zijn uitgevoerd, en in hoeverre het waarschijnlijk is dat onzorgvuldig handelen inderdaad heeft geleid tot de schade. Ook moet er worden nagegaan in hoeverre er alternatieven mogelijk waren, zodat deze schade niet zou zijn opgetreden. Heeft de partij u wel vooraf benaderd over het risico en alternatieven?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte heer Appels,

Dank voor uw reactie.
Er is vooraf geen contact geweest over het risico en eventuele alternatieven.
De begrafenisondernemer heeft, zoals gemeld, aangegeven geen mogelijkheden tot claimen te zien.
Of de werkzaamheden voldoende zorgvuldig zijn uitgevoerd is nu door ons dus niet meer te achterhalen.
Wij zullen contact opnemen met de steenlegger om te weten te komen wat de voorwaarden waren.Dat lijkt op dit ogenblik de enige zinnige weg nog.

Vriendelijke groet, en nogmaals dank.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag