Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Mogelijke vochtproblemen huurwoning

Ik woon bijna 3 jaar in een huurwoning waar vanaf het begin vloer-/vochtproblemen zich voordoen. Ik had het klussen in mijn woning net afgerond toen de laminaatvloer voor de eerste keer bol kwam te staan. Na contact met de verhuurder werd ik doorverwezen naar mijn eigen inboedelverzekering om te zoeken naar een oplossing (achteraf krom omdat dit door een fout van verhuurder kwam). Mijn verzekeraar heeft mij toen geholpen. De laminaatvloer is verwijderd, hieronder werd vocht en zwarte schimmel gevonden (dit is onwijs ongezond maar hier heb ik verder nooit een probleem van gemaakt omdat het probleem verholpen zou zijn), na overleg met de verzekeraar en professionals is er een nieuwe vloer met speciale folie gelegd. De vloer heeft er een poos goed in gelegen tot een aantal maanden geleden toen ik weer constateerde dat de vloer op verschillende punten omhoog kwam zetten, precies hetzelfde probleem doet zich momenteel voor.

Ik heb direct de verhuurder geïnformeerd en hen verzocht om tot een oplossing te komen. Het contact met de verhuurder verloopt traag, ik heb meerdere malen gemaild en uiteindelijk is er een firma langs geweest (zo'n 1,5 maand geleden) om te kijken waar het probleem lag. Deze firma heeft een vochtmeting gedaan en hier is niets uitgekomen geeft de verhuurder aan. Ik heb mij laten informeren in mijn eigen kenniskring en er is mij verteld dat problemen met het bol staan van de vloer eigenlijk alleen maar door vocht kan komen of doordat de vloer niet goed gelegd is, aangezien dat laatste door een professional is gebeurd verwacht ik toch echt dat het eerste voor het probleem zorgt.

De verhuurder heeft mij nu voor een keuze gesteld, zie onderstaande wat zij mij hebben gemaild:

Het kan zijn dat er onder uw laminaat andere ‘vocht’ problemen zijn ontstaan, echter kan de firma Rokkeveen dit momenteel niet nazien. Wij willen dan ook voorstellen een stuk laminaat te verwijderen en de controle uit te voeren op basis van kosten ongelijk. Mocht het ontstaan zijn door een onderliggend probleem zullen wij alle kosten dragen, echter is het ontstaan wegens een niet nader te bepalen oorzaak dan zullen de kosten worden doorbelast.

Ik vind bovenstaande een lastige. Wie bepaald wie er schuld heeft aan het omhoog komen van de vloer? In mijn beleving zou de schuld alleen bij mij kunnen liggen als de vloer niet goed ligt (wellicht dat ik dan weer terug zou kunnen vallen op mijn verzekeraar) maar mocht zich iets anders voordoen dat dan de schuld bij verhuurder ligt. Kunnen jullie mij adviseren hierin? Dit duurt namelijk momenteel al best een poos voort, ik vind dat de verhuurder meerdere steken heeft laten vallen en ben ook bang dat ik zo dadelijk met een vloer zit die gewoon niet in orde is en waar maar geen oplossing voor gevonden wordt.

O.g.v. uw verhaal lijkt de kans dat de oorzaak bij u ligt inderdaad niet groot. Het gaat over een probleem dat zich al langer voor doet en dit is al de 2e keer dat er problemen ontstaan. In het geval de vloer verkeerd gelegd zou zijn is het misschien mogelijk dat u die kosten kunt verhalen op de professional die de vloer gelegd heeft.

U kunt ook contact met de persoon opnemen die de vloer gelegd heeft om om hun mening te vragen. Daarnaast kunt u de verhuurder om een schatting van evt. kosten vragen zodat u een betere inschatting kunt maken.

Ten aanzien van wie bepaald wie schuld heeft, zijn dat in 1e instantie beide partijen. Als u zich in de uitkomst kunt vinden is de situatie duidelijk. Als u de uitkomst betwist heeft u de mogelijkheid tot tegenonderzoek of uw mening naar voren te brengen. In het uiterste geval kan een rechter over de zaak oordelen.

U kunt via mijn profiel vrijblijvend contact met mij opnemen als u nog vragen heeft of de zaak wenst te bespreken.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag