Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Mag je stoppen met betalen van gas/water/licht als verhuurder als 2 jaar lang geen jaarafrekening wil geven?

U geeft aan de verplichting van betaling te willen opschorten, omdat u geen jaarrekeningen heeft ontvangen. Om te mogen opschorten moet uw situatie aan een aantal verplichtingen voldoen. Zo moeten de vorderingen (die niet voldane vordering en te op te schorten vordering) voldoende samenhangen met elkaar en daarbij moet de opschorting redelijk zijn. Opschorting van de eigen prestatie kan onredelijk worden geacht, bijvoorbeeld: een kleine tekortkoming in de nakoming van een verbintenis mag vaak niet leiden tot een gehele opschorting van de prestatie.
In uw geval lijkt de opschorting niet redelijk, de tekortkoming is hiervoor te klein. Daarnaast valt er over de samenhang van beide vorderingen te twisten.

Vervolgens is er een ander (wellicht nog belangrijker) nadeel. Het is bij huurovereenkomsten altijd erg tricky om de betaling van de huur op te schorten. Namelijk, indien je als huurder niet betaald loop je het risico dat dit bedrag te hoog oploopt of een te lange duur verschuldigd wordt, hieroor kan u de verhuurder het recht verschaffen de huurovereenkomst te ontbinden. Opschorting van betaling als huurder is derhalve in veel gevallen NIET aan te raden.

Wellicht kunt u er met de verhuurder uitkomen. Hiertoe kunt u eventueel een ingebrekestellingstelling sturen (hiervan staat een standaard document op deze website, deze moet u nog wel aanpassen aan uw specifieke situatie). Ook kunt u contact opnemen met een huurders belangen vereniging, zoals: de woonbond (deze heeft ook een 'huurderslijn' waar u vragen kunt stellen) of de HBV.


Concluderend, het is (op basis van deze beperkte informatie over uw situatie) niet aan te raden de betalingsverplichting op te schorten. U kunt proberen met uw verhuurder eruit te komen, wellicht met behulp van een belangenvereniging of een formele ingebrekestellingsbrief.
Lukt dit niet, dan kunt u juridische stappen ondernemen. U kunt hierover eerst overleggen met een medewerker van het juridisch loket (0900-8020). Dit is een instantie die u telefonisch, kosteloos juridisch advies kan geven over o.a. huurgeschillen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw advies



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag