Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik ben per 1-04-2016 gestopt met mijn eenmanszaak (computer reparatie). Halverwege vorig jaar heeft een klant (zakelijk) nog een nieuwe computer gekocht (garantie 2 jaar). Nu belde de klant met een algemene vraag (pc is niet stuk) en ik heb aangegeven dat ik gestopt ben.

Klant vroeg hoe het zat met de garantie, ik heb gezegd dat ik hier niets meer aan kan doen. Klant dreigt vervolgens met rechtsbijstand of dat ik het geld voor de computer maar zou moeten terug betalen.

Hoe zit dit nu precies? Ik heb het bedrijf opgeheven voordat de klant hiermee kwam. Ik ben van mening dat ik geen garantie verschuldigd ben, zeker niet omdat er nog helemaal niets met de computer aan de hand is.

Wat zijn hierbij mijn plichten en rechten?

Was uw zaak een eenmanszaak of VOF? In dat geval heeft uw klant onverminderd de garantierechten die hij had, en heeft u weer de rechten die u naar de fabrikant en/of leverancier had. Het feit dat een eenmanszaak gestaakt is, maakt nog niet dat de lopende verplichtingen zijn opgeheven. Het is wel wat vergaand van uw klant om met juridische stappen te dreigen, u bént namelijk niet in verzuim. Dat wordt het pas wanneer u uw garantieplichten niet na zou leven. Ik zou hem zeggen dat u de garantie biedt die u bent aangegaan en daarmee klaar.

Als het géén eenmanszaak of VOF betrof, hangt het ervan af of de zaak al geliquideerd is. Bovenstaande geldt niet in dat geval.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Heel erg bedankt voor uw advies en de informatie. Ik heb de klant verteld dat hij gewoon aanspraak kan maken op de garantie op de computer (de onderdelen dan).
Indien nodig claim ik de garantie weer van mijn leverancier.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag