Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hoe worden bepaalde arbeidsvoorwaarden vastgesteld?

Sinds januari werk ik bij IceBear in Steenwijk. Dit bedrijf heeft geen CAO en is nog in startup. Het is in 1 à 2 jaar gegroeid van 3 naar circa 30 personeelsleden. Tijdens mijn sollicitatiegesprek in november werd er aangegeven dat ze nog opzoek zijn naar een CAO. Toen ik hier laatst nogmaals naar vroeg zei de CEO dat het bedrijf nergens echt bij past. Daarnaast is er geen bedrijfsreglement opgesteld. We hebben ook geen OR of PVT. Een klein aantal voorwaarden zijn opgenomen in de arbeidsovereenkomst maar veel ook niet, zoals bijzonder verlof. Een vraag die een collega aan de CEO stelde was: Ik ga binnenkort verhuizen, krijg ik hier verlof voor?

De CEO heeft ter plekke een antwoord bedacht namelijk: Als iemand dichterbij komt wonen krijgt hij/zij 1 dag verlof, wanneer iemand verder weg gaat wonen krijgt hij/zij geen verlof. De beredenering die hij gaf was dat het goedkoper voor hem zou worden qua reiskosten als iemand dichterbij komt wonen, en meer gaat kosten wanneer iemand verder weg gaat wonen. Daarnaast was hij ook van mening dat, omdat wij in 5-ploegen werken, wij meer vrije tijd hebben (we werken gemiddeld 33.6 uur per week) en die kunnen benutten voor verhuizingen.

Mijn vraag is, mag hij dit zomaar in zijn eentje bepalen? En zo nee (wat mijn sterke vermoeden is), hoe moet ik, of hoe moeten wij als personeel hiermee omgaan?


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag