Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe haal ik mijn recht op garantie van een product?

Hallo effe voorstellen wij zijn een echtpaar van 77 en 75 jaar oud. Ik kocht in een webshop een soort elektrische loopfiets. Als mijn lopen ophoud ga ik over op elektrisch , ik heb een wervelkanaal stenoze. Daar door kan ik zeer beperkt lopen fietsen of staan….ik zag en bestelde meteen. De andere dag dacht ik niet slim Adriaan je weet niks van dit ding. Klopt dus ook weer meteen geannuleerd. Geen probleem bij deze zaak. Toen heb ik uitgelegd waarom. Voor mijn ziekte fietsten wij vrij veel, weekend uitjes enz. Mijn vrouw heeft een elektrische fiets gekocht en fietst nu met een paar vriendinnen en ik dacht met dat loopstepje ook wel mee te kunnen. Ik lees op de website actieradius tot 100 km. Dat vond ik erg raar (ik was met 50 al tevreden) dus informeren, de webshop stuurt mij door naar de verkopende partij. Ik leg mijn verhaal uit via Email en zei dat ik met 50 al tevreden was, maar daar moet ik wel van op aan kunnen. De volgende retour mail; Hello, de fiets kan op een normale weg ongeveer 70 km bereiken met een volledig opgeladen accu. Nou juichen en meer uitingen van vreugde zo blij. De reviews waren allemaal vol lof. Dus maar weer bestellen. Fietsje in elkaar gezet (stelde niks voor) opgeladen volgens de gebruiksinformatie en de dag erop testen. Geweldig prima fietsje. Toen begon mijn ziekte weer op te spelen en moest ik even stoppen. Toen kwam ook de sneeuwtijd nog even langs maar eindelijk konden we gaan. Eerst zelf een ritje door de stad gemaakt he he wat heerlijk om zonder scootmobiel rond te snorren. In mijn gedachten gingen we weer weekendjes weg. De fiets is opvouwbaar dus dat was ook mooi meegenomen. Na enkele dagen, mooi weer we gaan fietsen volle accu en ze maken me niks. Foutje, na een aantal kilometers zag ik dat mijn accu snel minderde. Thuis aangekomen via verschillende route planners onze route na gemeten en ik verschoot me het apenlazeres, 15 km. Dat kan niet. Accu op geladen en de andere dag weer fietsen en jawel hoor na 15/16 km geen stroom meer. Helemaal door het dolle heen was ik. Heb ik weer enz enz. De andere dag een Mail verzonden hoe dat kan. Precies (08-10-2020 gekocht) 4 maanden oud dat moet niet kunnen. Ik krijg de volgende reactie terug; Beste Ad. De batterij gaat na verloop van tijd achteruit. 15 km na bijna 6 maanden gebruik is heel normaal.
Is er niets dat we kunnen doen?

De actieradius wordt als een gemiddelde aangegeven, het kan zijn dat deze voor gebruik dat niet gemiddeld is, sneller achteruit gaat . Ik weet niet of dat voor uw step geldt , maar ik vind de afwijking wel erg groot. Die afwijking zal bij normaal gebruik niet mogen voorkomen . Nu het zich heeft voorgedaan binnen zes maanden moet de winkelier bewijzen dat de accu goed was toen u hem kocht. U hebt zonder dat bewijs recht op herstel of vervanging.

Beoordeel dit antwoord:

Beste, omdat u concreet duidelijk onderzoek heeft gedaan, en de verkoper u concrete mededelingen heeft gedaan, zou ik u met klem adviseren om - zo snel mogelijk - de verkoper in gebreke te stellen, de verkoper de gelegenheid te bieden om alsnog na te komen en anders de koop te ontbinden. De grondslag hiervoor is, dat hetgeen de verkoper geleverd heeft niet voldoet aan hetgeen u mocht verwachten op grond van de koopovereenkomst. Het gebrek doet zich daarbij "gelukkig" binnen zes maanden voor, zodat aangenomen wordt dat het altijd al een probleem was. Dit lijkt overigens ook bevestigd te worden door de verkoper.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag