Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe geld terug voor vakantie waar ik door organisatie ben uitgesloten?

Ik heb een reis geboekt “Gand Tour de la Vanoise, sneeuwschoen huttentocht. Op basis van de beschrijving heb ik een inschatting gemaakt dat ik deze reis wel kan maken. In de beschrijving van deze reis staat “ook voor beginners”, “terrein is vrij eenvoudig”, “ook de minder ervaren sneeuwschoenwandelaar”. Qua conditie eisen “tot 8 loopuren”.
Ter voorbereiding van deze reis heb ik ook een van de gidsen gesproken hoe ik me kan voorbereiden voor deze reis. In dit gesprek zijn er verder geen andere eisen gesteld anders dan in de beschrijving van de reis staat.
Qua wandelervaring: ik loop iedere dag minimaal 1,5 tot 2 uur, diverse groepswandelreizen met/zonder bagage in oa Karinthië, Atlas gebergte, Pyreneeën, Tatra gebergte, 6 daagse groep sneeuwwandel huttentocht met volledige bepakking in Noorwegen, korte dagwandelingen in de bergen op eigen sneeuwschoenen, laatst in februari 2022. Alles bij elkaar heb ik oprecht gemeend dat ik deze reis wel kan maken.
De reis begon in Val d’Isere. Helaas was er maar 1 gids ipv 2 ivm privé omstandigheden. Het tempo lag hoog in de groep. Na 2 uur gelopen te hebben gaf de gids aan dat ons tempo te laag was en gezien onze conditie dat we moesten overwegen om te stoppen. Deze boodschap kwam hard binnen en ik was zwaar aangeslagen. ’s Avonds in de hut gaf de gids aan dat ons klimtempo lager was dan gemiddeld vereist tw 300m klimmen per uur. Dit staat nergens vermeld en nooit geweten dat dit óók een eis was. De 3e wandeldag heeft de gids definitief besloten dat wij moesten stoppen. Het was onverantwoord richting de groep en ook de weersverwachting voor de komende dagen waren slecht waardoor mogelijk de geplande route niet kon worden gelopen. Dag 4 zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar de bewoonde wereld waar een taxi klaarstond om ons naar onze auto te brengen. De taxirekening was voor ons. Geschatte kosten taxi volgens de chauffeur 500/600 euro. Om de kosten te drukken hebben we deel van de reis met de trein en bus gereisd. Totale bedrag was 300 euro uiteindelijk. Inmiddels hebben we een klacht ingediend. De reisorganisatie betreurt het dat het zo is verlopen en is van mening dat wij een verkeerde inschatting van de reis hebben gemaakt. Om ons iets tegemoet te komen krijgen we pp de helft van de taxikosten en 3 hut overnachtingen terug wat op neerkomt 287,50 euro pp.
Alhoewel er was gezegd dat ik zou worden gebeld door 360explore.com is er tot op heden geen contact met mij opgenomen. De gids van deze reis geeft via de whatsapp reden voor beëindiging van mijn reis dat ik niet voldeed aan de gestelde eisen qua conditie en terreinvaardigheid die gelden voor deze reis. Echter als ik kijk op de site hoe deze reis wordt gepromoot dan zijn deze eisen toch echt anders dan wat de gids stelt aan mij gedurende de reis. Ik had liever gehad dat de door de gids gesteld eisen (terreinvaardigheid, conditie, klimsnelheid 300m per uur) vooraf met mij waren gedeeld en de reis niet wordt gepromoot “geschikt voor beginners” of “relatief makkelijke tocht”. Op basis van deze ervaring vind ik dan ook dat ik onjuist en onvolledig ben geïnformeerd over de reis. Daarnaast heb ik twee keer dit jaar deelgenomen aan georganiseerde wandelingen door 360explore.com en heb daar nooit feedback gekregen over mijn wandelvaardigheden door een van de aanwezige 360explore.com gidsen. Nog nooit eerder meegemaakt in alle jaren dat ik deelneem aan groep wandelreizen en vind dit oprecht een hele vervelende situatie. Naast dat ik onvolledige en incorrecte informatie heb gekregen en dat er met 2 maten wordt gemeten ben ik ruim 1800 euro kwijt voor deze reiservaring, 5 vakantiedagen en ipv een leuke vakantie een hele nare ervaring. Ik zou graag mijn geld weer terug willen die ik voor deze reis kwijt ben. Hebben jullie advies hoe ik dit kan aanpakken en wat de kosten zijn. Mochten jullie verduidelijking willen dan hoor ik dat graag.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag