Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Ik zit in de volgende situatie:
In 2006 heb ik voor het laatst een overeenkomst van opdracht getekend met een bekend distributiebedrijf. Daarin zijn vergoedingen voor het werk opgenomen. Op een later moment is de opbouw hiervan aangepast (ten gevolge van afspraken over belaste en onbelaste delen van de vergoeding). Maar nu, jaren later blijkt dat de totale (bruto) vergoeding lager is en een andere opbouw heeft. Hierover zijn nooit schriftelijke of duidelijke afspraken gemaakt. Ik heb geprobeerd het intern op te lossen. Maar uiteindelijk kreeg ik het bericht dat het bedrijf "er geen correspondentie meer over zal voeren". Als ik het verder wilde afhandelen zou ik juridische stappen moeten nemen (aldus mijn contactpersoon).
Nu ontstaan bij mij dus de volgende vragen:
Waar moet ik hierover een aanklacht indienen?
Heb ik voldoende grond voor een zaak?
Welke kosten zijn er verbonden aan het indienen en behandelen van een aanklacht?
Kan ik deze kosten op de werkgever verhalen/op andere wijze vergoed krijgen?
Bij voorbaat dank
Het is lastig wanneer er niets op papier staat omtrent de gemaakte afspraken. Wanneer je een procedure start zul jij degene zijn die moet bewijzen dat deze afspraken zijn gemaakt. Naast schriftelijke afspraken kunnen de mondelinge afspraken worden bevestigd door derden die een getuigenverklaring afleggen. In het bewijsrecht geldt dat wie stelt moet bewijzen, met andere woorden: wanneer jij stelt dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt en dat deze niet worden nageleefd dien jij deze afspraken te bewijzen. Een enkele verklaring van jezelf is hierbij niet voldoende.
Het ligt geheel aan de omvang en complexiteit van het dossier hoeveel een dergelijke procedure gaat kosten. Daarvoor dien ik allereerst het dossier te bestuderen. Daarbij kan ik u ook een advies geven omtrent de haalbaarheid (gezien de bewijslast) van de zaak.
Reactie van de vraagsteller
De afspraken die ik gemaakt heb (over vergoedingen) staan in een distributieovereenkomst op papier. Als ik dit vergelijk met een recent betalingsoverzicht is er maar een juiste conclusie te trekken. Dat is dat de opbouw van mijn vergoedingen is veranderd.
Na enig rekenwerk om het alles vergelijkbaar te maken volgt ook de conclusie dat de vergoedingen minder zijn geworden.
De vergoedingen zijn dus op een bepaald moment veranderd. Daar is verder nooit duidelijk over gecommuniceerd of een overeenkomst getekend. Het bedrijf dacht dat er wel een nieuwere overeenkomst is, maar kon dat mij niet tonen en gaf toen aan dat het niet om een overeenkomst ging, maar een convenant met de belastingdienst. Een convenant wat niks met de hoogte van mijn vergoeding te maken heeft.
De grootste obstakels die ik zie zijn:
* Het is onbekend sinds wanneer de vergoeding veranderd is (zo ver gaat mijn administratie helaas niet terug)
* Het betreft een vrij klein bedrag. En het gaat om vergoedingen van verschillende mensen. (de overeenkomst betreft verscheidene bezorgwijken, waar bezorgers, die in mijn 'gebied'werken voor betaald krijgen)
* De opbouw van de vergoedingen zit iets anders in elkaar dan in de ondertekende overeenkomst het geval was.
* Wat ik niet kan bewijzen is dat er geen andere overeenkomst is, maar mijn werkgever kan kennelijk ook niet aantonen dat het er wel is.
Tenslotte wil ik nog geen kosten maken totdat ik weet in hoeverre het zinvol is een aanklacht in te dienen (dat was min of meer mijn oorspronkelijke vraag).
*Als het financieel niet haalbaar is om een aanklacht in te dienen, is er dan iets wat ik wel kan doen om de zaak op zijn minst aan de orde te brengen? Het is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden dat een werkgever weigert vergoedingen aan te passen conform de afspraken die gemaakt zijn in een overeenkomst.
Wanneer het om een relatief klein bedrag gaat is een procedure waarschijnlijk niet zinvol. De opbrengsten zullen bij een gewenst resultaat mogelijk tegen de kosten weggestreept worden.
Voor het geven van een advies omtrent de haalbaarheid dienen de volledige stukken te worden bestudeerd en pas dan kan er een advies gegeven worden. Een advies zonder hiervoor te betalen is meestal niet mogelijk.
Misschien bent u rechtbijstand verzekerd, dan zou u in ieder geval uw rechtsbijstandverzekeraar een advies laten schrijven omtrent de haalbaarheid van uw kwestie. Zij kunnen ook uw werkgever aanschrijven.
Een andere oplossing (die u geen geld kost) is zelf alvast een brief te sturen aan uw werkgever.