Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
het Bureau KredietRegistratie (BKR) verzamelt en verstrekt informatie over het leen- en aflosgedrag van kredieten. Deze informatie wordt aan haar verstrekt door bij haar aangesloten bedrijven en organisaties (kredietverstrekkers).
Bijna alle (volwassen) Nederlanders zijn bij het BKR geregistreerd. Als u bij het BKR geregistreerd staat, hoeft dat niet erg te zijn. De vraag is wat er over u geregistreerd staat. Dit kan zijn dat u geen geschiedenis van betalingsachterstanden hebt, of dat u deze wel hebt. Wanneer dat laatste het geval is, zal het voor u over het algemeen lastiger zijn om een nieuw krediet af te sluiten, al hoeft dat niet onmogelijk te zijn. Het is uiteindelijk aan de kredietverstrekker zelf of zij besluit om u wel of geen nieuw krediet te verstrekken. Het BKR verstrekt alleen informatie over uw betalingsverleden, geen (bindend) advies of een kredietverstrekker u wel of geen nieuw krediet mag aanbieden.
Het krediet blijft bij het BKR geregistreerd totdat een periode van vijf jaar is verstreken nadat het krediet is beƫindigd. Indien uw krediet(en) door een schone lei verklaring in november 2007 zijn beƫindigd, staan deze leningen tot november 2012 bij het BKR geregistreerd. De schone lei verklaring staat niet bij het BKR geregistreerd.
Als u dat wilt, kunt u uw (eigen) dossier bij het BKR inzien. U hebt daar recht op. Indien u constateert dat uw gegevens bij het BKR niet kloppen, kunt u de kredietverstrekker die deze informatie aan het BKR heeft verstrekt vragen om de gegevens te corrigeren. Het BKR kan uw gegevens alleen wijzigen in opdracht van die kredietverstrekker.
Als de betreffende kredietverstrekker uw gegevens bij het BKR niet wil corrigeren, kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie BKR. Het BKR, de betreffende kredietverstrekker en u zijn aan de uitspraak van de geschillencommissie gebonden.
Indien u dat wilt, kunt u zich in de procedure bij de Geschillencommissie BKR laten bijstaan door een advocaat.