Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Heb ik recht op teruggave van mijn aanbetaling?

In augustus hebben we een aanbetaling gedaan van 150,00 euro voor een trouwreportage die op 29 april 2022 plaats zou vinden.
Nu hebben we een paar weken geleden helaas door omstandigheden onze trouwdatum moeten wijzigen.
Nu blijkt dat de fotografe op de nieuwe datum niet beschikbaar is en krijgen we de aanbetaling niet terug.
Volgens haar was de aanbetaling tevens een reservering van de datum en die gaat nu niet meer door.
Ik heb aangegeven dat ik toen niet begrepen heb dat we ons geld kwijt zouden zijn wanneer zij op een nieuwe datum niet zou kunnen. Daarnaast is dit ontstaan ruim 3,5 maand voor de oorspronkelijke datum en heeft ze dus nog volop tijd om ander werk voor die dag aan te nemen/in te plannen.
Ze heeft geen (algemene) voorwaarden en is nergens bij aangesloten.
Ik vind het belachelijk dat ze niet wilt terug betalen, maar zij houdt voet bij stuk en geeft aan dat ze wettelijk gezien de aanbetaling niet hoeft terug te betalen.
Op de factuur van de aanbetaling staat omschreven: ‘aanbetaling trouwreportage’.
Mijns inziens kan ze deze dienst niet meer leveren vanwege een wijziging in de datum en kan ze daarom niet leveren waar we betaald voor hebben en zou ze ons dus terug moeten betalen.
Klopt mijn beredenering? Of hebben we pech en staat zij in haar gelijk?
Ik hoor het graag van u!

Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, terugbetaling ook niet. Het hangt af van wat partijen hebben afgesproken, wat er in algemene voorwaarden staat en wat redelijk en billijk is.

Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe. Beoordeeld dient te worden wat partijen omtrent de aanbetaling overeengekomen zijn. En wat mochten partijen redelijkerwijs van elkaar verwachten? Zie ook uitspraak: ECLI:NL:RBOVE:2016:655.

U geeft aan dat er geen algemene voorwaarden zijn en dat de voorwaarden u niet duidelijk waren. Meestal valt in dergelijke gevallen het oordeel uit ten gunste van de consument. Ook kan daarbij meespelen dat het nog veel tijd tussen de opdracht zat. Binnen 3 maanden kan de fotograaf waarschijnlijk wel een andere opdracht vinden. Tot slot kan ook de reden mee spelen waarom de trouwerij niet door gaat.

U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft of bijstand wenst.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag