Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hallo
Ik ben zzp-er en had een klus aangenomen waarbij ik meerdere zzp-ers had ingehuurd nu had er eentje een kachel beschadigd met een hoogwerker.en deze kost +/- 3000 euro nu weigert mijn opdrachtgever mij te betalen en eist een creditnota van mij om de schade te bekostigen.echter ben ik gewoon verzekerd maar ze blijven hameren op een creditnota en vermelden dat ik die moet indienen bij mijn verzekering .moet ik dat ook doen?

De kosten die u bent verschuldigd zijn of de dagwaarde van de kachel of de redelijke reparatiekosten van deze kachel. U bent niet verplicht de zaak door uw verzekeraar te laten vergoeden maar u zult wel uw cliënt schadeloos moeten stellen. Uw klant moet u het verschuldigde bedrag betalen minus de schadevergoeding die hij van u kan vorderen.Bent u het eigenlijk niet eens met het schadebedrag dat uw cliënt vordert dan is het waarschijnlijk verstandig om deze zaak bij uw verzekeraar te melden en uw verzekeraar te laten bepalen welke schade er moet worden vergoed.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Maar als ik een creditnota maak dan kan ik heb ik toch geen recht meer op dat bedrag?en gaan verzekeraars akkoord met uitbetalen van creditnotas?want mijn opdrachtgever stelt dat het wel zo is.


Als u een credit nota geeft aan uw opdrachtgever hoeft hij dat bedrag niet te betelen.U heeft dan dus inderdaad geen recht meer op dat geld van uw opdrachtgever. Volgens mij maakt het verzekeringstechnisch niet uit of u geld betaald aan de tegenpartij of in feite door verrekening want dat doet u als u een credit nota maakt de schade vergoed. Dit alles mits uit de creditnota blijkt dat deze geschreven is als compensatie voor de schade aan de kachel. Als u verzekerd bent zou ik u adviseren om de schade daar nu al te melden. Meestal eisen verzekeraars namelijk dat u een schade direct meldt bij hen. Voor het melden heeft u ook geen credit nota nodig.

Beoordeel dit antwoord:

Robert heeft gelijk. Uw aansprakelijkheidsverzekering heeft u voor dit soort gevallen waarin u aansprakelijk bent voor veroorzaakte schade daar doet een creditnota niets aan toe of af. Het enige verschil is dat als u uw klant al gecompenseerd heeft het schadebedrag aan u wordt uitbetaald en niet rechtstreeks aan uw klant. Maar als u zeker wilt weten dat er verzekeringstechnisch niets fout gaat dan kunt u gewoon uw verzekeraar bellen, het probleem voorleggen en vragen hoe u dit het beste aan kunt pakken. Dan kan er ook niets fout gaan. En u kunt daarna altijd nog beslissen of u de schade wel of niet indient bij uw verzekeraar.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de adviesen.ik had het voorval ook aan de bond gemeld.zij zijn er echter achtergekomen dat het bedrijf dat de schade geleden had echter nooit de schade geclaimd had bij mn opdrachtgever maar het via hun eigen verzekering al hadden opgelost.daarom bleef mijn opdrachtgever aandringen voor een creditnota dan kon ik dus fluiten naar het geld.kan ik dit vooval ook ergens melden dat dit niet ook andere kan overkomen?


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag