Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Eind juni heb ik online bruidsschoenen besteld bij een bruidswinkel. Op de site wordt tijdens het bestelproces niet vermeld dat deze schoenen "doorbesteld" worden. Dit wordt pas in de bevestiging bij de kleine letters vermeld nadat de bestelling reeds is geplaatst. De schoenen waren te klein en heb ik binnen 2 dagen retour gestuurd. Nu weigert de online verkoper mij het bedrag terug te storten omdat deze schoenen speciaal zijn besteld. Dit staat in de voorwaarden. Bij hoge uitzondering kan ik een tegoed bon krijgen. Ik vind dit een misleidende werk wijze omdat dit tijdens het bestellen niet zichtbaar was. Kan ik mijn geld terug eisen of moet ik genoegen nemen met een tegoed bon?

Dag,
u hebt de schoenen online gekocht en mag ze zonder opgave van redenen retourneren en dan hebt u recht op uw geld terug. Dit zou inderdaad anders zijn als de schoenen speciaal voor u op maat zijn gemaakt, maar ik vind dit argument niet houdbaar als de schoenen geheel op afstand worden gekocht. In dat geval is er natuurlijk ook de mogelijkheid een andere maat te bestellen. Ik kan voor een e-mail of korte brief opstellen en proberen de winkelier op andere gedachte te brengen: wat kosten de schoenen?

Beoordeel dit antwoord:

Ik sluit me in het geheel aan bij meester Ferwerda. U bent een natuurlijk persoon die niet handelt voor een bedrijfs- of beroepsactiviteit. U verricht een consumentenkoop. U kunt de overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken vanaf het de dag dat u de zaak heeft ontvangen (art. 6:230o BW). U kunt gewoon uw geld terugkrijgen. De koop wordt immers ontbonden. Een beroep op algemene voorwaarden houdt geen stand omdat een van deze wettelijke regeling afwijkende bepaling in strijd is met dwingend recht (3:40 jo. 6:230i lid 1 BW). De stelling dat de koop niet kan worden ontbonden omdat de verkoper de schoenen zelf eerst inkocht doet daar niet aan af. Als zoiets zou kunnen slagen zou de gehele wettelijke regeling per onmiddellijk dode letter worden.

Ik adviseer u dus een e-mail of brief te sturen aan de online winkel, met daarin dat u de koop ontbindt en dat u uw geld terugvordert op grond van bovenstaande artikelen.

Mocht u verdere vragen hebben, neemt u gerust contact met mij op. Consumentenrecht is een van mijn specialiteiten.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag