Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Namens mijn moeder mail ik u. Van 1 april tot 1 oktober 2014 heeft mijn moeder gewerkt als receptioniste op een camping. Ze heeft een contract voor bepaalde tijd voor 8 uur per week. In april is ze helaas ziek geweest en heeft 2 tot 3 weken niet kunnen werken (leidinggevende heeft haar ziek naar huis gestuurd). Tevens is ze in juni geopereerd aan huidkanker.
In de maand september moest mijn moeder extra werken omdat ze de ziekte uren moest compenseren. De leidinggevende gaf te verstaan dat de regeling dat loon doorbetaald wordt bij ziekte hier niet gold.
Wanneer mijn moeder de gemiste zieke uren niet zou werken dan zou haar loon van september niet uitbetaald worden (ze heeft dit dan ook maar gedaan).
Met klapperende oren heb ik het verhaal aangehoord. Volgens mij gebeurt hier iets wat juridisch gezien niet mag. Maar ik ben op dit gebied zeker geen expert. Graag uw advies in deze kwestie.
Alvast dank!
Had uw moeder gewoon een arbeidsovereenkomst? In dat geval geldt: ziek is ziek en tijdens ziekte moet de werkgever het loon doorbetalen. Wel kan er sprake zijn van wachtdagen. De werkgever hoeft dan over maximaal de eerste twee dagen van ziekte geen loon te betalen. Dit moet wel zijn vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of cao. In principe hoeft uw moeder - als er sprake is van een arbeidsovereenkomst - de gemiste uren wegens ziekte niet te compenseren.
Aangezien uw moeder - dat begrijp ik uit uw verhaal - in september onbetaalde arbeid heeft verricht kan zij proberen hier alsnog loon voor te vorderen.
Bij verdere vragen of hulp kunt u rechtstreeks contact met mij opnemen.