Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Boete annulering verkoop?

Wij hebben een tijdje geleden een bank gekocht door een noodlottige verhuizing. Deze bank zou geleverd worden als de aanvraag van een lening voor de bank zou worden goedgekeurd. Er werd ons gevraagd als deze werd afgekeurd wij dan de afgesproken termijnbedrag aan hun konden betalen. Dit was geen probleem. wij contract ondertekend en wachtende op de uitslag. Nu bleek de aanvraag afgewezen te zijn, omdat ik een fase a contract had bij mijn werkgever. Wij contact gezocht met de winkel en zij zeiden inderdaad dat we de bank krijgen als wij hun de termijnbetalingen hadden afbetaald. Dit was dus een andere situatie dan ze zeiden bij de aankoop, want dit betekende dat we dus eerst 3 jaar moesten afbetalen ( de termijnen )voordat de bank geleverd wordt in plaats van het leveren van de bank en dan hun maandelijks te betalen en in onze situatie met 3 kleine kinderen kunnen wij niet 3 jaar zonder een bank. Nu blijkt er in ons contract te staan dat na annulering wij 50 % van het afgesproken bedrag moeten betalen. Dit is 1250 euro, de bank was 2500 euro. Wij hebben toen met contact gehad over de afwijzing en of er een andere mogelijkheid was omdat de winkel nu dit bedrag van ons eist, omdat wij de bank willen annuleren. heeft ons De bank heeft ons aangeraden om contact te zoeken met juridisch loket omdat ook al staat in het contract een boete claim dit wel reëel moet zijn en dit in dit geval niet aan de orde is. Wij hebben contact gezocht met juridisch loket en zeiden dat dit dus eigenlijk een grijs gebied is en inderdaad niet echt reëel is. Wij konden via hun site een brief sturen over de annulering en dit hebben wij ook gedaan alleen niet aangetekend wat ik later begreep wel slim zou zijn. Wij hebben hierop dus ook geen reactie gehad van de winkel. Nu hebben wij een mail gehad van de winkel over aanmaningskosten vanwege de annulering van 1250 euro en dit binnen 14 dagen te betalen. Mijn vraag is kan ik hier iets tegen doen, mogen ze dit doen en wat zou ik hier eventueel aan kunnen doen, omdat ik dit geld natuurlijk niet heb anders zou ik de bank in eerste instantie niet gefinancierd willen hebben.

Wat een vervelende situatie.
Het lijkt mij inderdaad niet gebruikelijk dat iemand een product koopt en dat pas over drie jaar zou willen ontvangen na alle betalingen.
Die bank wordt tegen die tijd misschien niet eens meer gemaakt, of kan minder waard zijn.

In dit soort gevallen hangt het af wat partijen over en weer hebben besproken en van elkaar mochten verwachten.

Als u niet goed geïnformeerd bent of er sprake is van voldoende onduidelijkheid komt aan de consument meestal bescherming toe. Ook maakt het verschil of de overeenkomst in de winkel is gesloten of via internet en wat er precies in de overeenkomst en voorwaarden staat enz.

Zonder extra informatie en inzage in de overeenkomst/mailverkeer kan ik geen concreet advies geven.
U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen via mijn profiel als u nog vragen heeft wenst te overleggen om te kijken of ik u kan helpen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag