Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Valt de aanschaf van een boek ook onder de wettelijke garantiebepalingen bij koop/ verkoop. Ik heb 9 maanden geleden een serie (nieuwe) studieboeken gekocht en heb voor mijn studie (nu pas) een bepaald boek nodig bij dat studieonderdeel. Nu blijkt er een heel hoofdstuk niet in te staan. De verkoper geeft aan dat de reactie tijd voor klachten allang verstreken is en verder niets voor mij kan doen. Ik zou toch normaal 1 jaar garantie moeten hebben op als
het niet compleet is * als ik er niet mee kan doen waarvoor het bestemd
is. De Verkoper wil verder niets doen. wat is mijn recht??
Dank u!!
De koop van een boek is een consumentenkoop indien je als consument van een professionele verkoper een product afneemt. In dat geval heb je bij non-conformiteit normaal gesproken recht heeft op herstel of vervanging. Non-conformiteit houdt in dat het product niet voldoet aan de eigenschappen die er van mocht verwachten. Dit is bij jou het geval; je mag verwachten dat alle hoofdstukken in een boek aanwezig zijn. Merk je de non-conformiteit binnen 6 maanden, dan hoef je niet te bewijzen dat dit niet door jouw schuld komt. Het is voor een verkoper lastig te bewijzen dat het product door jouw toedoen kapot is gegaan en dus heb je een grote kans dat het product gerepareerd of vervangen moet worden. In dit geval lijkt het me duidelijk dat het gebrek reeds aanwezig was ten tijde van de verkoop en dus voor rekening van de verkoper komt. De verkoper geeft aan dat je niet binnen bekwame tijd een mededeling gedaan. Hij doelt hier denk ik op de eis dat de koper de verkoper binnen bekwame tijd in kennis stelt van het gebrek, doet hij dit niet dan vervallen je rechten. Echter deze termijn gaat pas lopen vanaf het moment dat je het gebrek hebt ontdekt of dit gebrek redelijkerwijs had behoren te ontdekken. Heb je binnen twee maanden vanaf het moment dat je achter het gebrek kwam, dit gemeld, dan ben je op tijd.
Consumenten hebben niet standaard garantie op spullen, dit is een misverstand. Garantie wordt gegeven door de verkoper die aangeeft dat een product bepaalde eigenschappen of levensduur kent. Bij gebreken volgt dan reparatie.
Wel hebben consumenten een wettelijke bescherming tegen de situatie dat producten niet voldoen aan de verwachting. Een wasmachine, die dus 3-5 jaar mee zou moeten gaan en na 1,5 jaar niets meer doet, voldoet dus niet aan de verwachting. Hiervoor is deze wettelijke bescherming en de verkoper zal dit gebrek moeten repareren (rekening houdend met een afschrijvingspercentage).
In uw geval mist er een heel hoofdstuk uit een boek. Dit is geen garantie, maar non-conformiteit. Dat dit gebrek niet door uzelf is veroorzaakt, lijkt me overduidelijk. Vandaar dat u ook geen probleem zult hebben met dit aannemelijk maken.
Reparatie lijkt me in dit geval onmogelijk, dus vervangen door een nieuw boek is de enige oplossing.
U zult dus terug moeten gaan naar de winkel en een nieuw boek vorderen, het verkeerde boek levert u in. Wanneer men niet wil meewerken, schrijft u een (aangetekende) brief en stelt u de winkelier in gebreke. Dreigen met een rechtszaak werkt meestal ook prima, want u staat in uw recht.