Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Beste heer/mevrouw,
Op 26 november 2011 ging ik met mijn vriendin op vakantie naar Egypte, met transavia.com. We waren ruim op tijd aanwezig op Schiphol, het inchecken etc verliep soepel. Vlak voor het instappen (aan de gate), toen ik mijn ticket en paspoort aan de gate agent overhandigde, constateerde zij dat mijn paspoort enkele dagen tekort geldig was voor Egypte (dit moet blijkbaar tot 2 maanden na terugkomst geldig zijn?).
We mochten dus niet mee met deze vlucht. Vervolgens moest ik nieuwe tickets kopen (300eu totaal) voor de eerstvolgende vlucht die 6 uur later vertrok, en uiteraard moest er een noodpaspoort aangemaakt worden.
Nu zit ik met het volgende: we waren ruim op tijd aanwezig op het vliegveld. De dame bij de check-in moet de geldigheidsdatum op mijn paspoort controleren, dit is blijkbaar niet gebeurd. Had ze dit wel gedaan, dan had ik nog ruim 2,5 uur de tijd gehad om een noodpaspoort aan te laten maken (wat absoluut genoeg was), had het me geen vertraging gekost en belangrijker, geen nieuwe tickets.
Ik heb dit ook aangegeven bij de luchtvaartmaatschappij, maar die houden het er simpelweg op dat je paspoort je eigen verantwoordelijkheid is, terwijl dit dus ook blijkbaar een verantwoordelijkheid is voor de grondstewardessen. Wat betreft de geldigheid van je paspoort voor een bepaald land (in dit geval Egypte); op mijn digitale tickets stond er niets over vermeld, het staat ergens klein op de website van de reisorganisatie (Sunweb), en je vindt het pas na gericht zoeken.
Nu vraag ik me dus af, kan ik hier iets mee doen om dat geld van die tickets terug te krijgen? Immers was mijn paspoort geldig tijdens de gehele vakantie, en ben ik in mijn ogen niet goed geinformeerd over deze geldigheidsregel. Daarbij had de betreffende grondstewardess bij de check-in dit ook moeten constateren.
In afwachting van uw reactie.
Op 26 november 2011 ging ik met mijn vriendin op vakantie naar Egypte, met transavia.com. We waren ruim op tijd aanwezig op Schiphol, het inchecken etc verliep soepel. Vlak voor het instappen (aan de gate), toen ik mijn ticket en paspoort aan de gate agent overhandigde, constateerde zij dat mijn paspoort enkele dagen tekort geldig was voor Egypte (dit moet blijkbaar tot 2 maanden na terugkomst geldig zijn?).
We mochten dus niet mee met deze vlucht. Vervolgens moest ik nieuwe tickets kopen (300eu totaal) voor de eerstvolgende vlucht die 6 uur later vertrok, en uiteraard moest er een noodpaspoort aangemaakt worden.
Nu zit ik met het volgende: we waren ruim op tijd aanwezig op het vliegveld. De dame bij de check-in moet de geldigheidsdatum op mijn paspoort controleren, dit is blijkbaar niet gebeurd. Had ze dit wel gedaan, dan had ik nog ruim 2,5 uur de tijd gehad om een noodpaspoort aan te laten maken (wat absoluut genoeg was), had het me geen vertraging gekost en belangrijker, geen nieuwe tickets.
Ik heb dit ook aangegeven bij de luchtvaartmaatschappij, maar die houden het er simpelweg op dat je paspoort je eigen verantwoordelijkheid is, terwijl dit dus ook blijkbaar een verantwoordelijkheid is voor de grondstewardessen. Wat betreft de geldigheid van je paspoort voor een bepaald land (in dit geval Egypte); op mijn digitale tickets stond er niets over vermeld, het staat ergens klein op de website van de reisorganisatie (Sunweb), en je vindt het pas na gericht zoeken.
Nu vraag ik me dus af, kan ik hier iets mee doen om dat geld van die tickets terug te krijgen? Immers was mijn paspoort geldig tijdens de gehele vakantie, en ben ik in mijn ogen niet goed geinformeerd over deze geldigheidsregel. Daarbij had de betreffende grondstewardess bij de check-in dit ook moeten constateren.
In afwachting van uw reactie.
Helaas kunt u de schade die u geleden hebt niet verhalen op sunweb of op transavia. De verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat al uw reisdocumenten volledig in orde zijn ligt namelijk volledig bij u. Op de website van Sunweb wordt er duidelijk op gewezen dat je paspoort nog zes maanden geldig moet zijn. Op uw ticket hoeft dit niet vermeld te worden.